Forum Klasa 3e Strona Główna Klasa 3e
Forum byłej klasy 3e II Liceum Ogólnokształcącego w Rzeszowie (rocznik 2008)
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Spr z WOSu 7.03.08 i prowizoryczne odpowiedzi

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Klasa 3e Strona Główna -> Sprawdziany, kartkówki, zadania domowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
palinka
Administrator


Dołączył: 16 Cze 2007
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: ja go znam?

PostWysłany: Czw 20:21, 06 Mar 2008    Temat postu: Spr z WOSu 7.03.08 i prowizoryczne odpowiedzi

gr I
1. Podział komunikacji ze względu na poziom komunikowania się
Podział na komunikację werbalną i niewerbalną, ustną i pisemną oraz bezpośrednią i pośrednią. Biorąc pod uwagę relację nadawca-odbiorca formy komunikacji dzielimy na jednokierunkowe i dwukierunkowe, symetryczne i niesymetryczne, formalne i nieformalne, obronne i podtrzymujące.
2. Różnica między kulturą postfiguratywną a prefiguratywną. Jak owe różnica powstała?
Kultura postfiguratywna, - typ kultury, w którym młodsze pokolenia przyswajają wzorce kulturowe od pokoleń starszych, dojrzewanie pociąga za sobą przejmowanie roli dorosłego. Dominujące i charakterystyczne dla społeczeństw tradycyjnych, w których ze względu na wysoki odsetek analfabetyzmu oraz zamknięcie jednostek w małych społecznościach przekaz poziomy informacji jest znikomy.
Kultura prefiguratywna, - typ kultury, w którym młodsze pokolenia przekazują wzorce kulturowe starszym pokoleniom, zmienia się kierunek przekazu wartości, dorośli nie nadążają za zmianami, świat jest zrozumiały tylko dla dzieci. Dominujące i charakterystyczne dla społeczeństw nowoczesnych, gdzie ze względu na szybką ewolucje kulturową i technologiczną starsze pokolenia muszą przystosowywać się do wzorców wypracowywanych przez pokolenia młodsze.
3. Zagrożenia wynikające z demokracji. Co to jest korupcja? Jakie są sposoby jej zapobiegania?
- jednolitość władzy, rządząca partia, która ma przewagę w Sejmie i Senacie zatwierdzi ustawy mające na calu ograniczenie sprawowania władzy do jednej partii, będzie odchodziła od ustroju demokratycznego do rządów autorytarnych czy też totalitarnych
- brak różnego rodzaju reform w przypadku, gdy brak będzie obywatelskich opinii, za czym iść może zastój gospodarczy kraju, który z kolei pogłębi przepaść miedzy bogatymi a biednymi
- zakłamanie ze strony aparatów władzy, niebezpieczeństwo nieodpowiedniego wyboru ludzi na stanowiska prawodawcze, wykonawcze i sądownicze

korupcja - wykorzystanie zajmowanego urzędu lub stanowiska dla uzyskania nienależnych korzyści. Zapobieganie korupcji: - Wprowadzenie jednomandatowych okręgów wyborczych w wyborach do sejmu oraz wszystkich szczebli samorządu terytorialnego
- Wprowadzenie osobistej odpowiedzialności majątkowej urzędników za błędne decyzje
- Wzmocnienie efektywność kontroli wewnętrznej

4. Różnica między antysemityzmem a ksenofobią. Co to jest instytut Yad Vashem, co ma na celu, co ma upamiętniać?

Antysemityzm – antyspołeczne uprzedzenie i dyskryminacja Żydów oraz osób pochodzenia żydowskiego, postrzeganych jako grupa religijna, etniczna lub rasowa.
Ksenofobia - niechęć, wrogość, lęk w stosunku do obcych lub innych. Często źródłem ksenofobii jest bezkrytyczne podejście do stereotypów etnicznych. Ksenofobia może być wygeneralizowana na wszystko, co wiąże się z obcokrajowcami, osobami nieznanymi itd.
Yad Vashem - Nazwa oficjalna: Instytut Pamięci Męczenników i Bohaterów Holocaustu Yad Vashem - instytut, oficjalny pomnik w Izraelu poświęcony żydowskim ofiarom Holokaustu, założony w 1953 roku w Jerozolimie
5. Kontrkultura i popkultura. Pozytywne i negatywne skutki subkultur młodzieżowych.
Kontrkultura – określa względnie spójną grupę społeczną, która wyraża sprzeciw wobec zastanej kultury, próbując jednocześnie stworzyć nową kulturę, mającą zastąpić zanegowaną rzeczywistość kulturową.
Kultura masowa to ogół jednolitych form masowego uczestnictwa kulturalnego, jednolitych wytworów kultury, użytkowanych współcześnie przez wielkie, zróżnicowane masy odbiorców; w węższym znaczeniu określenie odnoszące się zwłaszcza do treści przekazywanych i odbieranych przez środki masowego przekazu
Pozytywne korzyści psychospołeczne, możliwość samorealizacji, autentycznego, rzeczywistego działania, działania zakorzenionego w pewnej wspólnocie, poczucie bezpieczeństwa, tożsamości z grupą, przynależności do niej.
Negatywne skutki uczestnictwa w subkulturze: wzrost agresji, zjawiska patologii społecznej - alkoholizm, narkomania oraz przestępczość.
6. Co to jest naród? Od jakiej grupy zaczyna się tworzenie i dlaczego? Różnice między narodem a grupą etniczną.
Naród jest zbiorowością terytorialną o określonym składzie etnicznym; wspólnotą o podłożu gospodarczym, politycznym, społecznym i kulturowym wytworzoną w procesie dziejowym, przejawiającą się w świadomości swych członków
Grupa etniczna to zbiorowość, która postrzega siebie samą i postrzegana jest przez otaczające ją zbiorowości jako odrębną i specyficzną ze względu na jedną lub więcej cech takich jak: kulturę, genealogię, poczucie posiadania własnego terytorium i praw do niego, odrębność osobowościową
Proces tworzenia się narodu zaczyna się z reguły od stosunkowo nielicznej elity. Jej członkowie definiują zbiorowość, do której należą, jako naród, po czym stopniowo definicja ta upowszechnia się, wypierając lub nakładając się na definicje innego rodzaju
7. Kultura masowa – o to jest, jak powstała, jej cechy.
Kultura masowa to ogół jednolitych form masowego uczestnictwa kulturalnego, jednolitych wytworów kultury, użytkowanych współcześnie przez wielkie, zróżnicowane masy odbiorców
Początki kultury masowej wiążą się z rewolucją przemysłową, w wyniku której powstała prasa drukarska umożliwiająca masowy druk gazet. Drugim etapem rozwoju kultury masowej było pojawienie się radia i telewizji. Trzeci etap łączy się zaś z pojawieniem się komputerów osobistych i Internetu oraz telefonii komórkowej.
8. Fazy rozwoju mediów. Od czego fazy te zależą?
1.faza elit – nieliczni mają odbiorniki
2.faza popularyzacji - odbiorniki sa coraz bardziej popularne powszechne i dostępne
3.faza specjalizacji - media sie ukierunkowuja na konkretne zadania np radio religijne lub mtv


gr II

1. Transformacja
to zmiany zachodzące wewnątrz systemu politycznego oraz partyjnego, danego kraju lub też ich grupy. Zmiany związane z jakościową zmianą sposobu rządzenia, sprawowania władzy. Wiąże się także wielokrotnie ze zmianą elit. Transformacja prowadzi także do zmiany ustroju państwa.

2. Globalizacja polityczna
proces umiędzynaradawiania stosunków społecznych i politycznych, czego konsekwencją jest przeniesienie części uprawnień władczych z instytucji państwowych na instytucje międzynarodowe
3. Co to jest demokracja i jej zagrożenia
Demokracja "rządy ludu" – ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli, przy respektowaniu praw mniejszości. Gwarantem istnienia demokracji jest konstytucja

4. Kontrkultura i subkultura, co to jest, negatywy i pozytywy subkultury młodzieżowej.
Kontrkultura – określa względnie spójną grupę społeczną, która wyraża sprzeciw wobec zastanej kultury, próbując jednocześnie stworzyć nową kulturę, mającą zastąpić zanegowaną rzeczywistość kulturową.
Subkultura - określa grupę społeczną i jej kulturę wyodrębnioną według jakiegoś kryterium np. zawodowego, etnicznego, religijnego, demograficznego itp. Subkulturę tworzą grupy zawodowe, które wypracowały swoje, swoiste, zachodzące wyłącznie w ich obrębie, normy.
5. Pluralizm
Pluralizm- w państwach demokratycznych jedna z zasad funkcjonowania parlamentarnych systemów partyjnych, polegająca na istnieniu dwóch lub więcej partii politycznych reprezentujacych różne programy i orientacje, walczących o zdobycie władzy w państwie. Oznacza wolność funkcjonowania wielu organizacji w państwie. Istotnym wskaźnikiem pluralizmu jest zatem legalność i swoboda działania opozycji politycznej.
6. Apartheid, rasizm
Apartheid - to system polityczny panujący w Republice Południowej Afryki do połowy lat 90. XX wieku, oparty na segregacji rasowej.
Rasizm – ideologia przyjmująca założenie wyższości niektórych ras ludzi nad innymi. Opiera się na przekonaniu, że różnice w wyglądzie ludzi niosą za sobą niezbywalne różnice osobowościowe i intelektualne

7. Nelson Mandela, Gobineau – czym sobie zasłużyli
Mandela – pierwszy czarny prezydent RPA, działał przy pokojowym odejściu od apartheidu, angażował się w walce z AIDS, utworzył fundację na rzecz dzieci, mediator przy rozwiązywaniu konfliktów regionalnych w Afryce
Gabineau – twórca doktryny raziszmu, jego najważniejszym dziełem był Esej o nierówności ras ludzkich, twierdził, że o wszystkim decyduje czystość rasowa
8. Interaktywność a brak informacji zwrotnej
Interaktywność - w informatyce, telewizji, sprzęcie elektronicznym zdolność do odbierania informacji z równoczesnym reagowaniem na nie.
Informacja zwrotna - Oznacza wypowiedź uczestnika grupy terapeutycznej, w której ujawnia on swoje spostrzeżenia dotyczące zachowania i wypowiedzi innego uczestnika grupy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Klasa 3e Strona Główna -> Sprawdziany, kartkówki, zadania domowe Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin